Хочу Вас познакомить с одним незабываемым человеком Сергій Пишун, который прикладывает много усилий, чтобы донести важные истины до умов людей и сделать наш мир чуточку лучше! Он автор крутых проектов, в одном из которых я приняла участие – “Переломный момент”. Но поверьте, это маленькая часть его деятельности. “Сила слова”, «Обличчя майдану», «Українці — росіянам», участие в проекте «Люди допомагають людям», крутой жизненный опыт… полный openmind, это человек, с которым хочется дружить! В статье кратко о проектах и целях Сергея, присоединяйтесь к просмотру)
ВІДЕОПРОЕКТ “ПЕРЕЛОМНИЙ МОМЕНТ”
1. Актуальність продукту (чому проект важливий)
У минулорічному звіті Міністерства соціальної політики України
зазначається, що кожен третій українець страждає від нервових розладів, а
Україна очолює рейтинг європейських країн за цим медичним показником.
Попри всі факти та обговорення в медіа та соцмережах, тема психічних
розладів досі не обговорюється та не вирішується на достатньому рівні. Більш
того, табуюється та стигматизується. У суспільстві досі активно функціонують
неправильні поведінкові стереотипи щодо людей, які опиняються в кризових
психологічних станах. Зокрема, про те, що людина потребує допомоги та
лікування, лише якщо вона має очевидні фізіологічні проблеми – лежить з
високою температурою чи зламала руку тощо.
Осіб, які перебувають у кризових психологічних станах, часто не
підтримує навіть найближче оточення, а важливість вирішення цих проблем
нівелюється фразами на кшталт «не вигадуй», «з ким не бувало», «візьми себе в
руки», «глянь, як інші живуть», «не будь слабаком» тощо.
«Подоланням стигматизації людей із психічними розладами в Україні
займаються кричуще мало, і будь-яка активність у цьому напрямку – потрібна
та корисна», – зауважила Оксана Пендерецька, психотерапевтка і викладачка
кафедри психології та соціології в Буковинському державному медичному
університеті для видання «Тиждень».
Оскільки соцмережі зараз є найвпливовішим новим типом медіа для
широкої аудиторії, важливо транслювати правильні меседжі та висвітлювати
цю проблему саме на цих платформах. Саме тому відеопроект “Переломний
момент” є актуальним, важливим та своєчасним для української медіаспільноти і суспільства загалом.
2. Проблематика проекту (які проблеми вирішує створення
продукту)
Відеопроект “Переломний момент” піднімає на загал проблему
психічного здоров’я населення та потребу людей відкрито говорити про свої
психологічні проблеми та шукати шляхи їх вирішення, шляхом поширення та
публічного обговорення на альтернативних медіаплатформах.
Це акт психотерапії: і для тих, хто говорить, і для тих, хто слухає. Цей
проект створює величезну базу різних життєвих досвідів, до яких можна
звернутися в будь-який момент і знайти для себе точок опори або натхнення.
Він торкається також ще однієї актуальної проблеми – створення
фіктивного ідеального образу у соцмережах. Адже на своїх сторінках у
Facebook чи Instagram люди переважно говорять лише про перемоги і
досягнення, і майже ніколи про падіння і переломні моменти.
Тому присутність проекту на кшталт “Переломного моменту” є важливою
для медійного простору, адже це спроба зруйнувати образ-симулякр, який
соцмережі спонукають формувати людей і який найчастіше призводить до
виникнення фрустраційних та депресивних станів.
3. Ідея
“Переломний момент” – це серія щирих, відвертих інтерв’ю, де герої
діляться досвідом, як свого часу подолали складні життєві ситуації та кризи;
розповідають про моменти, що стали поштовхом до позитивних змін в їх житті
та дають поради до дій іншим, хто опинився у схожій життєвій ситуації.
4. Мета
Створити корисний осмислений, але водночас вірусний, відеоконтент для
альтернативних медіаплатформ (соцмереж), який допомагатиме людям долати
психологічні кризові стани. Зібрати відеоматеріал, що буде корисним для
визначення ідентичності українців.
5. Основний зміст
Проект існує вже більш як рік на волонтерській основі та залучає всіх
охочих поділитися власним досвідом подолання кризових моментів у житті.
Серед тем, що піднімалися найчастіше – булінг, депресія, втрата близької
людини, бодіпозитив та прийняття себе, статеве виховання тощо.
Наразі відзнято вже близько 100 історій різних людей. 80 з них вже
виклали ролики у Facebook. Знайти їх можна за хештегами #переломниймомент
#переломний_момент. Загалом відео зібрали 8511 вподобань під оригінальними
публікаціями, 983 поширення, і 150 000 переглядів.
Щодо вибору героїв роликів, тут немає критерію “зірковості” чи
“впливовості”, адже:
– “моменти зламу” не є прерогативою виключно публічних осіб;
– це претензія на абсолютну щирість з боку інтерв’юйованого, адже в нього
немає потреби підтримувати імідж чи відповідати певному образу;
– створюється максимальний ефект впізнаваності/ототожнення того, хто
дивиться з тим, хто говорить.
У груповій психотерапії одним із базових складових роботи є шерінг –
коли учасники діляться власним досвідом, схожими почуттями та ситуаціями.
Проект “Переломний момент” має аналогічний ефект. Одна з його
ключових цілей – показати, що ти не один у певній проблемі.
Окрім того – це можливість почути різні «рецепти» від людей, які вже
прожили свої “переломні” ситуації. Це розширює наші звичні патерни
мислення і поведінки, дає більшу альтернативу вибору.
6. Культурно-мистецька цінність продукту (проекту)
Проект має дати відповідь на питання, яким стало українське суспільство
після довгої історії потрясінь та криз, не через загальну статистику, а конкретні
індивідуальні історії.
Змінити думку про суто негативні наслідки складних умов розвитку.
Через приватний досвід особистості показати загальну рису українців – вміння
відстоювати свою гідність та право на вільне, щасливе життя.
Ролики “Переломного моменту” стануть гідною альтернативою схожому
популярному мережевому контенту, який продукує країна-агресор,
транслюючи таким чином свої цінності та ментальні особливості у вітчизняний
медіапростір.
7. Як проект буде реалізовано
Учасником проекту може стати людина, яка має досвідом подолання
кризи та складних життєвих обставин та хоче ним поділитися. Не має вікових,
гендерних чи будь-яких інших обмежень щодо вибору.
Формат відео: +/- 10 хвилин.
У планах створити Youtube та Telegram канали і Facebook-сторінку,
перезалити туди вже відзнятий матеріал та створити 100 нових відеороликів.
8. На кого спрямований проект
Це користувачі соцмереж, яких цікавить осмислений відеоконтент,
спрямований на особистий розвиток глядача. Всі, хто переживає кризові
життєві ситуації та шукає виходу з них. Кожен, хто хоче поділитися власною
історією, щоб своїм досвідом допомогти іншим.
9. Яким є бачення подальшого розвитку проекту
У планах відзняти якомога більше роликів, які б зачіпали різну тематику
та різні аспекти людських переживань.
Уже відзняті ролики розмістити на каналах та субтитрувати англійською
та іспанською мовами.
В подальшому перетворити на текстовий контент найпоказовіші історії.
Доповнити його фаховими коментарями психолога-практика та видати книгу за
цими матеріалами українською та англійською мовами.
10. Як проект впливатиме на культуру та суспільство в цілому
Переломний момент – це живий приклад та рольова модель приклад як
правильно ставитися до труднощів.
Анна Гвоздяр, одна з учасниць проекту, розповідає: “Моє відео має п’ять
з половиною тисяч переглядів і ще 500 на youtube. Я отримала сотні листів від
людей зі словами подяки, адже їм знайома ситуація, в якій колись опинилася я,
і вони зрозуміли, що також мають сили впоратися. Багато людей відписали, що
вирішили піти до психолога після цього, багато розпитували де знайти
спеціаліста і які способи подолання кризи є взагалі.”
Історії подолання особистих проблем можуть знижувати психологічну
напругу та спонукають людей до дій. Це важливо в добу підвищеного стресу та розповсюдження депресивних станів.