Сьогодні ми поринемо в світ надзвичайних фото, та хоч такий початок статті звучить досить банально, зовсім не банально буде далі! Ми поспілкувались з цікавим та талановитим фотохудожником – Дмитром Яценко, та поділимося з вами найцікавішими фактами з його творчої біографії, ніхто не любить читати прісні статті, тож чекайте перчинку попереду!
- Дмитро, як ти прийшов до такого життя? Чому виникла ідея займатися фотографією?
- Мені завжди подобалися красиві зображення природи, автомобілів та жінок. Правда, я довго не замислювався про те, що можу їх створювати сам і перші 25 років свого життя не плекав до фотографії жодного інтересу, крім одного епізоду в дитинстві, коли мій дядько подарував мені фотоапарат (так, це була “Зміна 8м”) і тоді ж батько купив собі “ФЕД”, щоб ми могли знімати разом. Якщо подивитися на фото, то це були 99% знімки для сімейного альбому, але на моїх були й інші сюжети. Наприклад, трамвай, що проїжджає нашою вулицею, пожежна машина або ще щось незвичайне. Дитинство минуло, моя ”Зміна” залишилася десь далеко в ньому, і я забув про це на довгі роки.
Справжнє захоплення з’явилося випадково, після обговорення з колегами цифрових фотокамер, які ще недавно з’явилися на ринку. Я став марити можливістю купити собі такий апарат, але щоб перевірити свої наміри, купив плівковий “Зеніт” і став знімати на плівку. Так, потім і до недавнього моменту були цифрові камери, сотні вдалих фотографій та роки з їхнього пошуку, зйомки, обробки. Із різним успіхом пробував себе в різних жанрах – від предметної до портретної зйомки, але робити з цього ремесло не став і продовжував знімати тільки для себе, постійно вивчав і пробував щось нове, брав участь у різних конкурсах.
Протягом усього шляху однією з головних якостей одержуваних знімків для мене був і залишається колір. Хоча цифрові камери є дуже гнучким інструментом, що дозволяє керувати результатом, колір у них дуже далекий від гармонійності, якою славляться фотоплівки. Думка про повернення на плівку міцно засіла у мене в голові. Друга думка визначила мій остаточний вибір. Справа в тому, що більшість останніх робіт у мене були у форматі панорам – склеювання з кількох цифрових кадрів, і я згадав, що в природі існували панорамні плівкові камери. Я вирішив перейти на цей формат, що призвело до покупки легендарної Linhof Technorama. Хочу уточнити, така камера робить кадри розміром 6×17см і на одну котушку плівки міститься всього 4 кадри! Цей інструмент у поєднанні з hi-end скануванням дозволяє мені створювати відбитки за кілька метрів завдовжки і повністю розкриває потенціал зображення, створює wow-ефект. Наразі, всі мої творчі ідеї крутяться навколо панорамного формату.
- Що тебе надихає творити? Як народжуються ідеї? Це завжди цікаво.
- Роботи інших авторів, наприклад, панорамні фотографії Пітера Ліка, портрети Альберта Вотсона або жанрові фото Елліотта Ервітта. Не брешу, слабо знайомий з живописом, але з того, що мені близько за духом бачу в роботах Клода Моне. Напевно, я – імпресіоніст.
- В якому напрямку хочеш розвиватися?
- Мені здається, що панорамна фотографія – це апофеоз, найвища точка задоволення та найвиразніша форма у пейзажній фотографії. Мені вже від неї нікуди не подітися.
- Розумію, що ми вже пережили майже дворічний період карантинів, зараз також досить нестабільна ситуація, але ж ми рухаємось далі. Тож – які творчі плани?
- З-поміж найближчих планів – перша фотовиставка моїх панорамних робіт. Потім хочу пожити кілька місяців у Нью-Йорку та зняти проект міських пейзажів. Також хочу зняти океан, пляжі, пальми десь у райському куточку.
- Щиро бажаю, щоб все було саме так і навіть краще! Як вважаєш, чи є конкуренція серед фотохудожників і яке твоє ставлення до колег?
- Фотохудожник на те й художник, не ремісник, щоби творити, а не працювати за гроші. Тож, яка може бути конкуренція у художників? Це у покупців має бути конкуренція!
- Повністю згодна з такою думкою! Тепер до перчинки, розкажи якусь цікаву історію, пов’язану з творчістю.
- Одна з історій, що запам’ятовуються, трапилася нещодавно, коли я подорожував зі своєю сім’єю і плівковою панорамною камерою. Справа була приблизно така:
Діалог в аеропорту:
Я: Hello madam! I’m carrying photographic film, so I need manual check.
Security: What? Put it all to the scanner.
Я: But the scanner буде destroy the films!
Security: Yes, problem (і безглузда посмішка).
Хто проніс фотоплівку в літак, минаючи рентген сканери, долаючи всі кордони служби безпеки, той бачив життя! Я вдячний аеропорту Бориспіль за адекватних співробітників, які не стали в позу та вислухавши мої аргументи, провели перевірку цих підозрілих коробочок вручну, а потім і на детекторі. Хоча, після Борисполя, я був іншої думки і вважав, що це було важко, а насправді, важко стало в аеропорту Анталія, по дорозі назад. Там молоді хлопці з сек’юріті відразу відморозилися і сказали помістити все в сканер. Після умовлянь пішли до поліцейського, який теж недвозначно відправив туди. Після німого бойкоту і протесту у вигляді мене з незрозумілим напівпрозорим пакетом у руках і дружини, що окремо стоять з дитиною і купою валіз на вході, на мене знову звернули увагу. Цього разу трапилося диво і мене помітила старший спеціаліст, зрозуміла в чому справа і забрала на огляд, пояснюючи тим маминим security officers, що так можна і потрібно було! Але це був тільки перший із двох кордонів. На другому, хоч і без довгої прелюдії, безпека стала перевіряти коробки з плівкою на детекторі вибухівки, кожну коробочку окремо! Навіть мій син включився у процес і допомагав їм розпаковувати та подавати плівки! У результаті вибухівку не знайшли, але я вже допускав і такий сценарій. Хто їх знає, як точно працює їхній детектор?
- Дуже цікаво! Тож з цієї історії в мене народилося наступне питання: чи підтримують близькі твоє захоплення?
- Першу дзеркальну цифрову фотокамеру мені купила дружина, тоді вона заробляла більше за мене. Вона завжди була і є поруч у всьому. Як сама каже, вона дружина декабриста. Може зі мною прочекати годинами сидячи десь поруч поки я зловлю цей момент і світло. А скільки їй доводиться терпіти, слухаючи мої обурення, сумніви чи переживання! Мій син, йому 9 років, уже знімає зі штатива на мою першу цифрову камеру і має вже чудові знімки. Єдине, у чому вони мене не підтримують, це коли ми збираємось у відпустку та пів валізи займає мій Gitzo (штатив).
- Що для тебе Фотографія: хобі, робота чи стиль життя?
- Для мене фотографія — це невід’ємна частина мене, спосіб, яким навчився пізнавати світ, бачити його красу. Вдалий знімок для мене дорожчий за золото і коштує будь-яких зусиль.
- Дякую тобі за цікаву бесіду, я обожнюю гарні фото і мені дуже до вподоби твій стиль! Бажаю тобі натхнення та море гарних сюжетів та вдалих кадрів!
Персональна фотогалерея:
#ДмитрійЯценко #панорамнийфотограф #Яценкофото #ІринаФедоренко #ИринаФедоренко #IrynaFedorenko #Semira #SemiraArt